Feedback geven en ontvangen

Feedback is commentaar dat we geven of ontvangen op iemands gedrag of houding. Via feedback leer je hoe gedrag of houding overkomt en welke gevolgen dat gedrag voor de ander heeft. Feedback kan zowel positief als negatief zijn. Het verschil met een compliment of kritiek is dat feedback uitsluitend over veranderbaar gedrag gaat, waar een compliment of kritiek ook over andere zaken kan gaan. “Wat heb je een leuk jasje aan” is bijvoorbeeld een compliment en geen feedback.

Een aantal doelen die gelden voor feedback zijn;
• Positief gedrag te erkennen en te stimuleren.
• Negatief gedrag te corrigeren.
• Relaties tussen personen te verduidelijken.
• Begrip voor elkaar en voor het eigen gedrag te vergroten.

Hoewel het dus erg nuttig is om feedback te geven en te ontvangen, is het wel verschrikkelijk lastig. Je hebt er heel wat durf voor nodig. Of het nu negatieve of positieve feedback is. Geven we negatieve feedback, dan zijn we vaak bang dat iemand boos wordt of dat het niet goed overkomt. Bij positieve feedback vindt de ander je misschien snel een slijmbal. Feedback ontvangen is zo mogelijk nog moeilijker. Bij negatieve feedback voelen we ons al snel aangevallen en bij positieve feedback voelen we ons verlegen worden.
Bij feedback geven is het van groot belang alleen relevante informatie door te spelen. Door veel afdwalen zal er ruis ontstaan waardoor de feedback zijn kracht zal verliezen. Door deze specifieke feedback kan er goed in teamverband worden toegewerkt tot een goed einde van het project.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s